Звіт В.о. директора ВСП «ВФК ДДАЕУ» В.М. Зеленого за 2024 р.
Вступ
Подання звіту директора визначене чинним законодавством: згідно п.п. 6.1.4. Положення про ВСП «ВФК ДДАЕУ» «Директор Коледжу щороку звітує перед Університетом та загальними зборами трудового колективу Коледжу. Директор зобов'язаний оприлюднювати щорічний звіт про свою діяльність на офіційному веб-сайті Коледжу».
Станом на 23.12.2024 р. у Коледжі відсутня заборгованість із заробітної плати, у січні – квітні та з 01.11.2024 р. було запроваджене провадження освітнього процесу у дистанційному режимі, яке повністю себе виправдала в умовах обмеженого фінансування та воєнного стану.
У 2024 р. фінансування закладу відбувалося за бюджетною програмою підготовки фахівців закладами фахової передвищої освіти, кошторисні призначення отримано на всі 12 місяців 2024 фінансового року, без секвестрів, але суттєвим недофінансуванням видатків на оплату комунальних послуг.
У 2024 р. завершилася імплементація Закону України «Про фахову передвищу освіту», тому діяльність адміністрації закладу була значною мірою спрямована на заходи з імплементації Закону.
В Коледжі навчається 449 здобувачів освіти (дані станом на 30.11.2024 р.).
Труднощі з фінансуванням видатків загального фонду у 2024 р. не завадили адміністрації вирішувати поточні питання життєдіяльності коледжу та фактично уникнути заборгованостей. Значну роль у стабілізації фінансового становища коледжу відіграли жорсткі антикризові заходи та перевиконання показників спеціального фонду – станом на 30.11.2024 – 261 % (показники надходження коштів до спеціального фонду за 2016-2024 рр. надано у таблиці «Спеціальний фонд ВК ДДАЕУ-ВСП «ВФК ДДАЕУ» у 2016-2024 рр.»).
Спеціальний фонд ВК ДДАЕУ-ВСП «ВФК ДДАЕУ» у 2016-2023 рр.
№ п/п |
Показники | ||
|
Рік |
План (тис.грн.) |
Факт (тис.грн.) |
1 |
2016 |
435 000,00 |
470 100,00 |
2 |
2017 |
435 000,00 |
512 291,00 |
3 |
2018 |
731 278,00 |
734 093,66 |
4 |
2019 |
700 000,00 |
744 160, 00 |
5 |
2020 |
869672,32 |
899255,69 |
6 |
2021 |
715 000,00 |
1 738 986,26 |
7 |
2022 |
715 575,00 |
1 810524,71 |
8 |
2023 |
644 040,00 |
1 952 514,00 |
9 |
2024 |
644 040,00 |
2 455 866,20 (11 місяців) |
Новими/триваючими викликами на початку 2024 р. стали:
- Повномасштабна війна.
- Постійні зміни правового поля.
- Суттєве недофінансування видатків на оплату комунальних послуг.
- Збільшення кількості ВПО та конфліктні ситуації.
У всіх названих випадках адміністрація Коледжу діяла виключно в межах захисту інтересів закладу, застосувала нестандартні прийоми для реалізації цієї мети, зокрема активізувала співпрацю закладу з МОН, ДУ «Науково-методичний центр вищої та фахової передвищої освіти» МОН.
І. Підсумки 2024 р.
Станом на 23.12.2024 р. у Коледжі були відсутні:
- Заборгованість із заробітної плати (як по загальному, так і по спеціальному фондах);
- Заборгованість із стипендії;
- Заборгованість за спожиту електроенергію;
- Заборгованість за воду, вивезення сміття.
Крім того:
- Своєчасно і в повному обсязі виплачена заробітна плата;
- Своєчасно і в повному обсязі виплачено відпускні та допомогу на оздоровлення;
- Проведено підготовку матеріально-технічної бази до нового навчального року;
- Коледж входить до фінансового 2025 року з фінансовою стабілізацією, проблемними є сплата вартості комунальних послуг (електроенергія), проте є успішний досвід 2024 року.
Особливості ІІ семестру 2023-2024 н.р.:
- Триваюча діяльність Коледжу в умовах воєнного стану.
- Організація освітнього процесу в Коледжі у дистанційній та змішаній формах.
- У Коледжі тривала діяльність найпотужнішого на Верхньодніпровщині волонтерського центру.
- Відсутність опалення.
- Завершення участі Коледжу у пілотному проєкті МОН з упровадження дуальної форми здобуття освіти.
- Інтенсивний стан претензійно-позовної роботи.
- Активна участь адміністрації Коледжу в громадському обговоренні проєктів нормативно-правових актів МОН, проєктів постанов КМУ, законопроєктів;
- Активізація участі у німецько-українському проєкту FABU (сприяння розвитку професійної освіти в аграрних коледжах України);
- Участь Коледжу у V Всеукраїнській науково-практичній конференції «Фахова передвища і професійна освіта. Теорія, методика, практика»;
- Підведення підсумків участі педагогічних працівників Коледжу у Всеукраїнському конкурсі педагогічної майстерності «Педагогічний Оскар-2024».
У всіх названих подіях В.о.директора неухильно захищав інтереси Коледжу, організовував і координував роботу з недопущення матеріальних чи репутаційних втрат закладу, особисто брав участь практично у всіх засіданнях Робочих груп МОН, ДУ «Науково-методичний центр вищої та фахової передвищої освіти» МОН, спільних з роботодавцями заходах профорієнтаційного характеру.
Особливості І семестру 2024-2025 н.р.:
- Відзначення 100-річчя Коледжу.
- Опалювальний сезон втретє з 2018 р. (саме в умовах повномасштабної війни) проходить без дотримання температурного режиму (злито воду з системи опалення, інтенсифікація освітнього процесу з максимальним використанням технологій дистанційного навчання).
- Коледж на початку 2024 р. отримав план всіх кошторисних призначень на 12 місяців, але з суттєвим недофінансуванням видатків на комунальні послуги.
- Продовжив свою роботу найпотужніший на Верхньодніпровщині волонтерський центр.
- Було залучено значні обсяги гуманітарної допомоги через суттєве зростання кількості ВПО.
- Активна участь адміністрації Коледжу в громадському обговоренні проєктів нормативно-правових актів МОН, проєктів постанов КМУ, законопроєктів – за підсумками 2024 р. подано пропозиції до кількох проєктів, завершено стандартизацію фахової передвищої освіти, всього у 2021-2024 рр. затверджено 84 стандарти (100%).
- В умовах війни Коледж було представлено: на Всеукраїнському конкурсі педагогічної майстерності «Педагогічний Оскар-2024»; в Робочій групі МОН з розробки проєкту професійного стандарту викладача закладу фахової передвищої освіти; на V Всеукраїнській НПК «Фахова передвища і професійна освіта. Теорія, методика, практика» (учасник з виступом); в українсько-німецькому проєкті FABU (В.о.директора – Національний короткостроковий експерт проєкту).
Адміністрація Коледжу постійно проводила курс на захист інтересів трудового колективу і учасників освітнього процесу.
Зокрема, в умовах карантину та воєнного стану було вжито заходи, які дозволили зберегти соціальні гарантії працівникам Коледжу, не допускати нестерпних умов організації праці.
Станом на 23.12.2024 р. в Коледжі:
- Відсутня заборгованість з виплати зарплати, стипендії.
- Не збільшувалася безпідставно чисельність педагогічних працівників.
- Проведено значний обсяг ремонтних робіт, робіт з упорядкування території.
- На пристойному рівні проведено вступну компанію – контингент студентів в абсолютних цифрах склав 449 осіб (дані на 30.11.2024 р.), за сукупними показниками (із застосуванням коефіцієнту по здобувачам заочної форми) перевищив 300 осіб.
ІІ. Як це вдалося.
- З самого початку і до сьогоднішнього дня є послідовна позиція керівництва ДДАЕУ на сталий розвиток Коледжу, що визначило фундамент для дій в.о.директора та інших членів адміністрації.
- Є небайдужі викладачі і непедагогічні працівники, які працювали і допомагали В.о. директора працювати у 2024 р. За цю працю я щиро вдячний, особливо в умовах воєнного стану. При цьому хочу подякувати як педагогічним працівникам, так і працівникам господарської служби, які виявили розуміння ситуації і працюють в умовах обмеженості штатів підрозділу при цьому не просто підтримують матеріально-технічну базу закладу у нормальному стані, а й покращують її.
- Адміністрація Коледжу єдина у реалізації стратегії виведення Коледжу на нові рубежі. Відсутність корупції і дотримання колегіальності є принципами роботи керівництва Коледжу. Досвід поступово накопичується, помилки були, є, будуть, проте головним є бажання їх виправляти.
- Була, є і буде воля адміністрації щодо виведення Коледжу на новий рівень провадження освітньої діяльності, спрямування закладу на траєкторію поступового підйому і сталого розвитку.
IІІ. Перешкоди.
Об'єктивні:
- Війна. Події війни як ніколи виявили відносини в колективі: хтось затято працює; хтось розуміє поняття «Колектив», а хтось увімкнув егоїзм на повну і це інколи стало свідомою лінією на знищення закладу без огляду на мораль та законодавство.
- Системний демотиватор – незадовільний розмір заробітної плати викладачів, зменшення соціальних гарантій в умовах війни. Наслідком є небажання виконувати свої обов’язки на належному рівні, а ще страшніше – зневіра у майбутньому закладу, недовіра до будь-яких ініціатив, новацій адміністрації.
- Невизначеною залишається доля законопроєкту «Про професійну освіту», розробляється нормативне поле профільної середньої освіти, які можуть суттєво скоригувати правове поле нашої діяльності.
- Не запрацював і тепер ще довго не запрацює позитивний варіант «фінансового» блоку Закону - запуск моделі багатоканального фінансування, позитивна динаміка імплементації ЗУ «Про фахову передвищу освіту», що дозволить почати створення освітнього кластеру у громаді.
- Обмежене фінансування Коледжу (не було кошторисних призначень на капітальні видатки, видатки пожежної безпеки і цивільного захисту), відбулося суттєве недофінансування закладу у питаннях сплати вартості комунальних послуг.
- У найближчій перспективі не можна розраховувати на фінансування видатків розвитку, мова йде про виживання закладу.
Суб'єктивні:
- Відсутність підтримки закладу з боку керівництва громади.
- Часткова інерція деяких членів колективу. Не можна так сказати про всіх, але безініціативність, нещирість, поверхове («холодне») ставлення до своїх обов'язків з боку окремих працівників склали і складають реальну загрозу для закладу. Не можна приходити на роботу тільки «для галочки», не вживати заходів для покращення ситуації на своїй ділянці відповідальності, чекати нагадувань і повторних нагадувань від в.о.директора. Вжито заходи щодо активізації профорієнтаційної роботи, але вони дали недостатні результати, а в умовах динамічних змін і потенційної оптимізації мережі фахових коледжів не можна очікувати вагомих результатів за рахунок активності кількох працівників – як ніколи потрібна згуртованість колективу навколо спільної мети.
- Нездорові амбіції деяких працівників. На жаль, в умовах надзвичайної напруги у діяльності Коледжу, в умовах воєнного стану, в умовах виходу особисто директора за межі функціональних обов’язків більшості директорів, деякі працівники проявляють повне нерозуміння ситуації, повторюючи неприпустимий наратив «МОЄ, ДАЙ», створюючи напругу у колективі. У 2024 р. адміністрація закладу продовжувала перебувати у фокусі скарг, позовів із залученням обласної прокуратури, Національної поліції. Заходи контролю не встановили наявності порушень у діях адміністрації закладу. Також адміністрація закладу доводить правомірність своїх дій у суді, проте було витрачено і витрачається надзвичайний (в умовах війни-безцінний) обсяг часу на захист від безпідставних скарг з ознаками наклепу. Такі дії деяких працівників закладу є проявом справжнього ставлення як до Колективу, так і до своїх посадових обов’язків, особливо в умовах війни, коли Народ і Держава напружують всі сили для Національного спротиву, а від стабільності роботи підприємств, установ, організацій, морально-психологічного клімату в трудових колективах як ніколи залежить наша спільна Перемога над ворогом.
- Проєктні пропозиції щодо формування мережі закладів, які забезпечують здобуття профільної середньої освіти. У зв’язку з підготовкою до запровадження з 2027 р. 12-річної загальної середньої освіти відповідне рішення 27.09.2024 затвердила Дніпропетровська обласна рада. Проте аналіз Додатку №2 цього рішення, зокрема – порівняння ВСП «Верхньодніпровський фаховий коледж ДДАЕУ» та ДПТНЗ «Західно-Дніпровський центр професійної (професійно-технічної) освіти» дозволяє зробити висновки про повну необґрунтованість пропозиції про приєднання нашого Коледжу до вказаного ДПТНЗ, наявність у цій пропозиції суб’єктивізму та певних непублічних мотивів.
Адміністрація Коледжу давала і буде давати гідну відповідь на такі небезпечні для трудового колективу і закладу кроки, витримуючи генеральну лінію – ЗАКЛАД ПОВИНЕН ЖИТИ І РОЗВИВАТИСЯ ЗА БУДЬ-ЯКИХ УМОВ!
ІV. Що дозволило утримати Коледж у задовільному стані у важких умовах обмеженого фінансування?
- В першу чергу – подвиг наших ЗСУ і ТРО, дії нашої Держави у справі захисту державного суверенітету та територіальної цілісності нашої України.
- Жорстка економія у питанні комплектації штатів. Ще з 2015 р. штати Коледжу приведені у відповідність до здорового глузду, штатного розпису і відповідних кошторисних асигнувань. Адміністрація Коледжу протягом 2024 року продовжила лінію на раціональне використання бюджетних коштів, і вони дали відчутний ефект – у 2024 р. саме завдяки цим крокам всі вчасно і в повному обсязі отримали заробітну платню (навіть в умовах певних затримок з надходженням коштів).
- Залучення благодійної допомоги, зокрема через Піклувальну раду і зусилля в.о.директора.
- Контроль за виконанням працівниками Коледжу посадових інструкцій.
- Належне ведення договірної роботи, зокрема мова йде про дослідне поле коледжу (34,6 га на території Водянської сільської ради). Внаслідок системного ведення договірної роботи з контрагентами заклад отримує додаткові кошти для виконання мети своєї діяльності.
- Режим жорсткої економії (перш за все на адміністрації). Групи зведено у потоки, не допущено формування груп із сумнівним контингентом. Вакантні посади фактично не заповнюються. Зайві витрати просто недопустимі.
- Робота Піклувальної ради Коледжу. Рада впродовж року довела свою ефективність, стала надійним помічником закладу. Проте за підсумками 11 місяців 2024 р. динаміка залучення коштів через Піклувальну раду коледжу джерел та з інших дещо зменшилася (дані наведено у таблиці «Динаміка залучення коштів Піклувальною радою у 2016-2024рр.»). Однією з причин є перезавантаження персонального складу Ради у 2024 р.
Динаміка залучення коштів Піклувальною радою у 2016-2024 рр.
№ п/п |
Показники | |
|
Рік |
Грн. |
1 |
2016 |
20 000 |
2 |
2017 |
21 890 |
3 |
2018 |
20 000 |
4 |
2019 |
20 000 |
5 |
2020 |
14184 |
6 |
2021 |
57 034,00 |
7 |
2022 (Піклувальна рада+інші джерела) |
530 074,50 |
8 |
2023 (Піклувальна рада+інші джерела) |
235 359,00 |
9 |
2024/11 місяців (Піклувальна рада+інші джерела) |
159 894,86 |
Примітка: суттєве зростання надходжень у 2022 р. пояснюється значним обсягом гуманітарної допомоги (побутова техніка, постільна білизна тощо) для ВПО.
Зроблено тільки перші кроки, співпраця на старті, склад Піклувальної ради переформатовано, тому очікуємо підтримки закладу з боку батьків.
- Певна підтримка з боку профспілкової організації. Профспілка у Коледжі є соціальним партнером і повністю поінформована про дії адміністрації. Погодження всіх необхідних документів відбувається у робочому режимі, проводяться засідання профкому, адміністрація погоджує свої дії з профспілкою, профспілка в міру своїх сил підтримує працівників, сприяє адміністрації у роботі. За що дуже вдячний.
- Окремо слід відзначити триваючу роботу із створення внутрішньої системи забезпечення якості освіти у Коледжі. У 2024 р. продовжили роботу підрозділ із запобігання корупції, ВЗЯО, постійно оновлюється інформація на сайті Коледжу згідно вимог законів України «Про освіту», «Про фахову передвищу освіту», «Про доступ до публічної інформації».
- У 2024 р. завершено роботу із розроблення і затвердження ОПП фахової передвищої освіти (відповідно до нового Переліку галузей знань і спеціальностей), розроблено нові навчальні плани та індивідуальні навчальні плани здобувачів освіти.
Всі ці елементи єдиної структури внутрішньої системи забезпечення якості освіти є правильними, проте залишається проблема усвідомлення працівниками Коледжу як невідворотності систематичного удосконалення, так і неухильності виконання своїх обов’язків в рамках цієї системи. Якщо кожен працівник в межах своїх функціональних обов’язків 1 рік виконає їх повністю і зрозуміє сутність процедур забезпечення якості, то через 2-3 роки можна буде отримати іншу реальність у провадженні освітньої діяльності.
На жаль, дива поки що не сталося – окремі працівники досі перебувають у пошуках меж поєднання своїх функціональних обов’язків з особистими інтересами.
V. Новації 2024 р.
- Успішний набір фахових молодших бакалаврів влітку 2024 р. в умовах повномасштабної війни.
- Особиста участь В.о. директора у вирішенні питань:
- участі і представництва Коледжу у Всеукраїнських проєктах/заходах;
- залучення благодійних коштів;
- пошук додаткових коштів для фінансування коледжу;
- ведення особисто В.о. директора питань захисту Коледжу.
- Недостатня профорієнтаційна робота частини колективу.
- Активізація представництва Коледжу в проєкті FABU.
- Недостатня робота із забезпечення ступеневої освіти у системі ВСП «ВФК ДДАЕУ - ДДАЕУ».
- Підготовка до ліцензування нової спеціальності на рівні фахової передвищої освіти.
- Відзначення 100-річчя Коледжу.
VІ. Робота Коледжу в умовах воєнного стану
- Організація режиму роботи закладу, роботи з практичного застосування технологій і сервісів дистанційного навчання, звітності в електронній формі.
- Активна участь у роботі комісій, робочих груп МОН:
- Акредитаційної Комісії України;
- на посаді координатора сектору фахової передвищої освіти Науково-методичної ради МОН (влітку 2024 р. В.о.директора переобрано на другу каденцію);
- робочої групи МОН з розробки проєкту професійного стандарту викладача закладу фахової передвищої освіти.
- Адміністрація Коледжу проводила систематичне консультування працівників закладів фахової передвищої освіти з питань організації роботи закладів в умовах воєнного стану у Всеукраїнській групі «Заклади фахової передвищої освіти України» в соціальній мережі Facebook.
- Активна співпраця з ДУ «Науково-методичний центр вищої та фахової передвищої освіти» МОН:
- консультації щодо проєктів НПА в процесі імплементації ЗУ «Про фахову передвищу освіту»;
- консультації щодо організації роботи сектору фахової передвищої освіти України;
- робота в українсько-німецькому проєкті FABU;
- участь Коледжу у V Всеукраїнській НПК.
- Переорієнтація профорієнтаційної роботи в режим електронних сервісів: Дні відкритих дверей в Zoom, ефіри в Instagram, підтримання зв’язку через Viber, публікації профорієнтаційного характеру в робочій групі коледжу у Facebook.
- Потужний волонтерський рух у Коледжі, який об’єднав всіх небайдужих людей громади і дозволив створити справжній волонтерський центр зі сприяння ЗСУ.
Завдання вступної кампанії
Посилення і вдосконалення профорієнтаційної роботи, виведення контингенту здобувачів освіти коледжу на рівень понад 500 осіб. Перші кроки вже робляться – розширено цільову групу абітурієнтів за рахунок випускників ЗП(ПТ)О, потрібне доопрацювання фокус-групи на базі БЗСО, урахування відсутності державного замовлення на спеціальність 081 «Право», підготовка до ліцензування нової спеціальності. Минулорічний обсяг роботи виявився недостатнім, потрібне невідкладне корегування. Вступна кампанія 2024 р. показала, що забезпечення контингентом спеціальності 072 Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок виконано, в той же час відкритим залишається питання ліцензування нової спеціальності та революційного перезавантаження свідомості окремих працівників Коледжу у ставленні до профорієнтаційної роботи.
Контингент у 2016-2024 рр.
Рік |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Кількість здобувачів освіти |
226 |
254 |
282 |
269 |
350 |
366 |
352 |
416 |
449 |
Завдання 2025 року:
- Удосконалення цифровізації (діджиталізації) освітнього процесу;
- Завершення оновлення офіційного вебсайту з урахуванням триваючого освітнього процесу з використанням дистанційного навчання з 01.01.2025;
- Ліцензування нової спеціальності на рівні фахової передвищої освіти;
- Збереження фінансової стабілізації, формування «точок росту» у фінансуванні;
- Перезавантаження профорієнтаційної роботи з урахуванням триваючого негативного впливу чинників воєнного стану;
- Захист Коледжу від будь-яких спроб поглинання, приєднання, реорганізації тощо.
23.12.2024
В.о. директора коледжу Володимир ЗЕЛЕНИЙ